FODMaP Herintroductie

november 27, 2020

FODMaP Herintroductie

Als je paar weken de eliminatie fase hebt gevolgd, ben je toe aan de herintroductie. Vaak vinden mensen dit een erg spannende fase. Waar ga je op reageren? Komen mijn klachten nu weer terug? Daarnaast vraagt het ook iets van je discipline. Je bent immers al paar weken onderweg dus het is heel logisch als de motivatie een beetje weg zakt, maar de herintroductie vertelt je zoveel. Het is een must om deze fase te doorstaan! Ein-de-lijk krijg je antwoorden op de vragen waar je al een hele poos mee rond loopt.

How you do it

Het woord herintroductie zegt het al: je gaat de  fodmaps opnieuw in je voedingspatroon introduceren. Je doet dit met beleid, niet meteen alle groepen weer gaan eten. Als je klachten dan weer terug komen, dan weet je eigenlijk nog steeds niet waar je op reageert. Per week doe je het volgende:

Maandag: een halve portie

Dinsdag rust

Woensdag: een portie

Donderdag: rust

Vrijdag: 2x een portie

Zaterdag & zondag rust

Als je maandag geen klachten hebt dan ga je woensdag verder met testen. Dit geldt ook als je geen klachten hebt gehad na de test van woensdag. De dag rust is erg belangrijk om wel te nemen. Soms kunnen de klachten namelijk zich pas een dag later uitten. Er zijn documenten waar geadviseerd wordt om drie achtereen volgende dagen te herintroduceren, maar dit adviseer ik dus niet.

Met welke producten voer je de herintroductie uit

De herintroductie komt best precies dus het is ook belangrijk om de juiste producten te gebruiken. Stel je neemt een appel en je reageert hier op dan weet je niet of je hebt gereageerd op fructose of sorbitol. Als je begint met de herintroductie, krijg je van mij een document welke producten je kan gebruiken. Hierbij staat ook aangegeven welke hoeveelheden je moet gebruiken ?

De duur van de herintroductie

Bij de eliminatie heb je gelezen dat er 6 verschillende groepen fodmap’s zijn. Deze groepen moet je dus herintroduceren. Er is alleen 1 groep met een uitzondering. De groep fructanen trek je uit elkaar. Je test het brood, ui en knoflook apart. De hoeveelheid fructanen in ui en knoflook is namelijk hoger dan in brood.

 

De totale aantal weken van de herintroductie is hierdoor 8 weken.

Gezond eten en afvallen

Gezond eten en afvallen

Wat is een goed dieet? ‘Als je honger krijgt, ben je te laat’ Mensen die bij Foodcare binnenkomen, struggelen het meest met balans. Het is alles of niets. Ze...

De diepte in met FODMaP

De diepte in met FODMaP

FODMaP; voor velen hét gevreesde dieet. Bij FODMaP, zo hoor je in de wandelgangen, mag je namelijk he-le-maal niks meer. En nodig is het wel, want wie begint...