Dieet bij overgewicht

Veel mensen hebben te kampen met overgewicht danwel obesitas en het is behoorlijk lastig om hier vanaf te komen. Je zal niet tijdelijk je voedingspatroon moeten aanpassen, maar voor altijd. Het is dan ook belangrijk om je volledige leefstijl aan te passen naar iets wat voor jou haalbaar is.

Meer dan eens komt er iemand voor een intake die vraagt om een lijstje: ‘Anita, geef mij maar een lijstje waarop staat wat ik allemaal niet en wel mag hebben.’ Alleen zo’n lijstje heb ik niet. Het klinkt misschien raar, maar ik zou niet weten wat ik daar op moet zetten. Als je 1 keer per jaar een taartje eet, is dat dan verkeerd? Of als je tijdens een dagje weg patat eet? Nee, vind ik niet. Als je iedere week taart of patat eet, krijg je te veel binnen. Het gaat allemaal om de balans en deze balans moet je vinden in jouw leefstijl.

Ik heb een mooie metafoor voor je om de begeleiding van een diëtist te omschrijven: jij staat in het speelveld en doet je ding. Ik sta aan de zijlijn jou aan te moedigen en adviezen te geven. Wanneer je onderuit gaat, ren ik het veld in om je van de grond te rapen en samen maken we een plan om niet weer in deze valkuil te trappen. Vervolgens ga ik weer terug naar de zijlijn en jij gaat weer verder in het speelveld. Dit scenario herhaalt zich totdat je niet meer valt en mijn adviezen niet meer nodig zijn. Vanaf dat moment is jouw leefstijl veranderd en heb je het doel behaald!

Wist je dat?

Als je een gezond voedingspatroon hebt, heb je ruimte voor 3 extra’s van in totaal 600 kcal per week. Dit kan bijvoorbeeld een drankje en een schaaltje chips op de vrijdagavond zijn? Of een puntje van je lievelings gebak. 

Anita heeft jarenlange ervaring!

Wanneer mensen met darmproblemen bij Foodcare komen, hebben ze vaak nog een vraag aan mij. Dit kan bijvoorbeeld de wens zijn om af te vallen. Ik heb in de afgelopen 7 jaar veel mensen mogen begeleiden met overgewicht.