Gezond eten en afvallen

mei 13, 2022

Wat is een goed dieet? ‘Als je honger krijgt, ben je te laat’

Mensen die bij Foodcare binnenkomen, struggelen het meest met balans. Het is alles of niets. Ze hebben alles al geprobeerd en weten allemaal dat gezonde voeding de sleutel is tot een gezond gewicht, maar toch lukt het vaak niet om te leven volgens dit grote ideaal. Het eerste dat ze bij Foodcare leren? Het woord ‘dieet’, dat vegen we van tafel.

‘Alles draait om balans. Je kunt in principe alles eten wat je maar wilt, maar je moet je wel bewust zijn van wat je in je mond stopt,’ aldus Froukje. Wat opvallend is in wat wij bij Foodcare zien is dat de meeste mensen voeding negatief en zwaar maken. Diëten staat voor honger lijden, alles is verboden en dat is juist alles wat je absoluut niet moet doen. Eten mag een feestje zijn en je mag genieten, maar wel met mate.

Bij Foodcare werken we met de 80/20 regel. Dat betekent dat je voor 80% gezond eet en goede keuzes maakt en voor 20% mag snoepen. Maar wat is dan 20%? Froukje: ‘Die 20% heb ik vertaald naar drie jokerkaarten. Soms zijn het er ook twee of vier, dat hangt af van hoe iemands eet- en beweeggewoontes al is. De jokerkaart is een portie van iets lekkers, een schaaltje chips of een luxe koek. En dan niet drie of vier koeken, gewoon een.’

Levenslang

Bij Foodcare geloven we niet in diëten. We geloven in gedragsverandering. In het veranderen van het voedingspatroon, voor een levenslang resultaat. Daar hoort nou eenmaal af en toe een bakje patat of een gebakje bij. Het zou niet vol te houden zijn als dat nooit meer zou mogen. Het aanpassen van je voedingspatroon hoeft daarom ook helemaal niet extreem. We gaan uit van hoe iemand al eet en beweegt en brengen eetswitches aan die dicht bij de persoon staan.

Wat zijn dan gezonde keuzes?

‘Dat is zo persoonlijk!’ aldus Froukje. ‘Het is maar net waar je behoefte ligt. Wil je afvallen, wil je meer spiermassa en wat vind je lekker? Mensen moeten zich beseffen: een voedingsadvies is maatwerk. Een dagmenu is afgestemd op iemands doelen, maar ook op eetgewoontes en lichaamsbouw. Stel nou dat je elke dag graag ontbijt met twee witte pistoletjes, dan kan ik je wel op een ontbijt van muesli met yoghurt zetten, maar dat houd je ook maximaal drie weken vol. Maar als je die twee witte pistoletjes vervangt door twee volkoren pistoletjes, dan lukt het wel. Het aanpassen van het voedingspatroon gaat om het maken van simpele veranderingen die makkelijk te integreren zijn en daarmee ook makkelijk vol te houden.’

Om een gezond voedingspatroon levenslang vol te houden, maak je dus zoveel mogelijk gezonde switches en kies je vooral heel bewust. Bij Foodcare geven we adviezen om oude gewoontes af te leren en nieuwe juist aan te leren. Waar de meeste mensen denken dat het gaat om straffen en minder eten, gaat het juist om balans en voldoende eten. “Negen van de tien keer moeten de mensen die ik zie juist meer gaan eten. Stuk voor stuk eten ze te weinig: Ze slaan het ontbijt over en eten ‘s avonds een bak chips, want ja dan heb je honger. Wie wil afvallen, zal dus niet alleen iets aan hun bewegings- en voedingspatroon moeten veranderen, maar ook de honger voor zijn. ‘Als je honger voelt, ben je te laat.’

Wil jij meer weten over het voedingspatroon dat bij jou past?
Neem contact op met Froukje!

De diepte in met FODMaP

De diepte in met FODMaP

FODMaP; voor velen hét gevreesde dieet. Bij FODMaP, zo hoor je in de wandelgangen, mag je namelijk he-le-maal niks meer. En nodig is het wel, want wie begint...

Wat is gastroparese?

Wat is gastroparese?

Wat is gastroparese? Inmiddels begeleid ik een aantal mensen die last hebben van gastroparese. Hoogtijd om hier eens wat meer over te schrijven dacht ik. Ik...