Ik kan jou helpen met mijn eigen ontwikkelde FODMaP methode

Ik heb mij gespecialiseerd in het prikkelbaardarm syndroom. Door verschillende scholingen te worden ben ik op de hoogte van de nieuwste informatie en kan ik je helpen om te zoeken naar hetgeen waar jij last van hebt. Hoe het traject eruit ziet, is afhankelijk van jouw klachten en jouw inzet. Hoe meer informatie er beschikbaar is hoe gerichter we te werk kunnen gaan. Ervaring leert dat we starten met het bijhouden van je voeding en klachten. Op deze manier wordt inzichtelijk waar jij op reageert. Het kan zijn dat een vervolg stap het FODMaP dieet is of dat er gelet gaat worden op histaminerijke producten.

Ik zie mensen die op advies van een arts FODMaP willen gaan doen en mensen die zelf op onderzoek zijn uitgeweest. Soms zijn mensen ook al een beetje begonnen met het FODMaP dieet. Wat de beweegreden ook is, we starten met een goede basis. Deze basis houdt in dat eerst 2 weken vaak nog niet gestart wordt met FODMaP. Voor je deze 2 weken maak ik een voorbeelddagmenu voor je. Dit voorbeelddagmenu is gebasseerd op je huidige voedingspatroon. In de 2 weken is het belangrijk om een voedingsdagboek bij te houden in combinatie met je klachten. Voor de stap kies ik bewust. Je zal niet de 1e zijn waarbij de klachten weg zijn als de voeding wordt aangepast. Het zou zonde zijn als je dan voor niets het FODMaP dieet zou volgen.

 

Na de intake krijg je van mij:

  • Een voorbeelddagmenu dat gebasseerd is op jouw huidige voedingspatroon
  • Voedings- en klachtendagboek om alles bij te houden
  • Informatie over het FODMaP dieet zodat je je alvast kan inlezen
  • Weekmenu Low FODMaP om je je voor te breiden en jij een goed beeld hebt van hoe dit dieet eruit ziet.

Wist je dat?

De meeste cliënten hebben onder begeleiding van mij een vermindering van hun klachten en antwoord op hun vraag binnen 6 tot 8 weken. Dit is 2 keer zo snel als de reguliere FODMaP methode!

01.

Voorbereiding FODMaP

2 weken na de intake zien we elkaar weer en heb jij je voedingsdagboek mee genomen of gemaild. Wanneer je klachten zijn gebleven of nog niet genoeg zijn verminderd, ga ik naar je voedingsdagboek kijken. Hoe gedetaileerder jij het hebt bijgehouden, hoe meer inzicht ik krijg. De verschillende groepen FODMaPs heb ik goed in mijn hoofd zitten. Hierdoor kan ik vaak al scannen op welke groepen je reageert. Door de groepen eruit te filteren, wordt de volgende stap bepaald. Uiteraard in samen spraak met jou. Het is jouw lijf dus jij bepaald ?

02.

Gedeeltelijke FODMaP

Als we ervoor kiezen om de gedeeltelijke FODMaP toe te passen, gaan we in kleine stapjes verder. Ik heb een lijstje voor je gemaakt welke producten je wel mag eten voor de aankomende 2 tot 3 weken. Dit houdt dus in dat je 1 of 2 groepen elimineert uit je voedingspatroon. Dit is veel beter en gemakkelijker te doen dan het volledige Low FODMaP dieet.

03.

Check, check, dubbel check!

Na de gedeeltelijk FODMaP heb jij als het goed is, veel minder of zelfs geen klachten meer. Om zeker te weten dat we het juiste hebben gedaan, gaan we een check uitvoeren. Deze check kan je op 2 manieren uitvoeren:

  1. Eet een maaltijd waar jouw FODMaP’s in zitten. De kans is heel groot dat je dan weer klachten krijgt. De volgende dag pas je diezelfde maaltijd iets aan door bijvoorbeeld de ui weg te laten. Als je dan geen klachten hebt, weten we zeker dat het goed hebben gedaan
  2. Deze optie is het gemakkelijkste. De firma Disolut ( No Spoon) produceert enzymen die ervoor zorgen dat de FODMap wel wordt opgenomen. Door 2 dagen hetzelfde te eten waarbij je de ene dag geen enzym neemt en de andere dag wel, krijg je ook antwoord op je vraag.

Mee leren leven?

Echt niet! Tegenwoordig weten we steeds meer over PDS en wat er aan te doen is. Er is veel onderzoek naar gedaan om het leven met PDS te verbeteren. Inmiddels weten we dat het FODMaP dieet voor een grote verbetering kan zorgen. Hypotherapie kan ook voor vermindering van de klachten zorgen. Er is namelijk een duidelijke link tussen stress en darmklachten. In de media is hier ook over geschreven.