Wat te eten bij opvlamming Colitis Ulcerosa

december 3, 2020

Wat te eten bij opvlamming Colitis Ulcerosa

Heb je last van een opvlamming van je Colitis Ulcerosa (CU)? Moet je voeding dan extra aandacht verdienen? JA!

Wanneer je een opvlamming hebt van de CU betekent dat je een actieve ontsteking in je dikke darm hebt. CU zit namelijk alleen in je dikke darm. Dit is anders bij de Ziekte van Crohn, die kan in je gehele maagdarmkanaal ontstekingen veroorzaken. Wanneer je een opvlamming hebt, heb je vaak veel buikpijn, diarree en ben je erg vermoeid. Hier is dan vaak moeilijk om voldoende te eten. Toch wil ik je paar tips mee geven.

Energiebehoefte

Wanneer je een opvlamming van de CU moet je lijf hard werken om de gewone dingen door te laten gaan en daarnaast moet de ontsteking terug gedrongen worden. Je hebt dus meer energie nodig dan anders, ondanks dat je misschien nu alleen maar in bed ligt. Dat is vaak iets wat mensen gek vinden. Op de gewone dagen werk je, sport je en vlieg je van hort naar her en dan zou je nu meer energie hebben. Heel gek misschien, maar de ‘Ziektefactor’ is om hoog gegaan en daarom heb je meer energie nodig. Hoeveel meer het is, is afhankelijk hoe ziek je van de ontsteking bent. Stel je dat heftige diarree hebt, dan is de behoefte hoger.

Als je rekent met: 25 kcal per kg lichaamsgewicht ( bij een gezond BMI) dan zit je vaak wel aardig in de goede richting.

Stel je weegt 75 kg dan kom je uit op een behoefte van: 1875 kcal. Wanneer je ervoor zorgt dat je goede tussendoortjes neemt, zoals een schaaltje volle yoghurt met een handje noten, is het haalbaar om voldoende te eten.

Als je helemaal geen eetlust hebt of een sterk verminderde eetlust, kan je ervoor kiezen om aanvullende voeding te nemen. Dit kan in de vorm van drinkvoeding. Deze kan je in veel verschillende smaken en versies vinden. Stel je met gemak een toetje naar binnen werkt, kan je kiezen voor een energie verrijkt toetje. Is het gemakkelijk om te drinken? Geen probleem, in dat geval hebben we poeders of flesjes. Als je hier meer over wilt weten, laat het mij dan weten. Als je namelijk te veel afvalt, kan je ondervoed raken. Dit kan ook wanneer je een te hoog BMI hebt.

Eiwitbehoefte

Naast extra energie zijn eiwitten ook erg belangrijk. Normaliter heeft iemand ongeveer 0,8 g eiwitten per kg (bij een gezond BMI) nodig. Als je last hebt van ontstekingen door de CU heb je een verhoogde behoefte. Dit is vaak dan 1,2 tot 1,5 g eiwitten per kg lichaamsgewicht ( bij een gezond BMI). Voor de snelle rekenaar: je moet dan dus 50 g eiwitten extra per dag eten (reken met 75 kg). Een aantal voorbeelden van goede eiwitbronnen:

  • Skyr: 11 gram eiwitten per 100 ml
  • Breaker: 6 gram eiwitten per 100 ml
  • Kaas: 5 gram eiwitten per plak
  • Gemengde noten: 5 gram per handje (25 gram)
  • Volkoren brood: 4 gram eiwitten per boterham

Extra eten

Uit bovenstaande kan je opmaken dat je extra moeten eten om je lichaam voldoende te voeden. Probeer 6 eetmomenten te creeeren. Lukt dit niet? Trek dan op tijd aan de bel want anders kan de ontsteking langer duren.

 

Gezond eten en afvallen

Gezond eten en afvallen

Wat is een goed dieet? ‘Als je honger krijgt, ben je te laat’ Mensen die bij Foodcare binnenkomen, struggelen het meest met balans. Het is alles of niets. Ze...

De diepte in met FODMaP

De diepte in met FODMaP

FODMaP; voor velen hét gevreesde dieet. Bij FODMaP, zo hoor je in de wandelgangen, mag je namelijk he-le-maal niks meer. En nodig is het wel, want wie begint...