Vezels bij Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa

Meer dan eens krijg ik de vraag of vezels juist goed zijn bij Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa of juis helemaal niet. In het verleden werd geadviseerd om voorzichtig te zijn met vezels. Zeker wanneer je last had van een opvlamming. Tegenwoordig worden vezels juist wel geadviseerd. Wat moet je nu geloven en vooral; wat moet je nu doen?

Oplosbare en onoplosbare vezels

Je hebt 2 types vezels; oplosbare vezels en onoploslare vezels. Aan de naam kan je al afleiden wat ze doen:

  • Oplosbare vezels worden opgenomen in de darmen en zorgen dat de bacteriën voeding krijgen. Als deze vezels niet worden opgenomen, komen ze in de dikke darm terecht en gaan ze vergisten.
  • Onoplosbare vezels worden niet opgenomen maar gaan ook niet vergisten. Deze vezels zorgen ervoor dat je ontlasting de juiste hoeveelheid vocht bevat en soepel is.

 

Oplosbare vezels Onoplosbare vezels
Chiazaad Brood
Gebroken lijnzaad Muesli, Havermout, hele lijnzaad
Psyliiumvezels Dadels
Groente Gedroogde abrikozen
Fruit Noten en zaden
Peulvruchten Zilverliesrijst

 

Intollerantie voor vezels bij Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa

Reageert jouw buik op het moment dat je vezels eet? Dat kan komen omdat je darmen dan even niet weten wat ze met al die vezels aan moeten en doorsturen naar de dikke darm. De oplosbare vezels kunnen daar dan gaan vergisten. Vergisten zorgt voor gasvorming en dat zorgt weer voor een opgezette buik en buikpijn.

Het advies is om de vezels langzaam op de bouwen. Hierbij kan je denken aan 5 gram vezels per week extra.

Hopelijk stelt het je gerust als ik zeg dat vezels niet voor schade in je darm kan zorgen. Hierbij geldt; de aanhouder wint! Bij de Maag, lever darm Stichting staat een handige tool om je vezels te berekenen.

 

Vezelrijk of vezelarm?

Vezels zorgen dus dat je ontlasting soepel blijft en dat de bacteriën gevoed worden. Daarom is het belangrijk om wel vezels te eten. Ook bij het herstel van een ontsteking door de Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Uit verschillende onderzoeken is naar voren komen dat het herstel sneller gaat als je vezels eet. Hier heb ik nog wat tips voor je staan.