Prikkelbaardarm syndroom – PDS

Voor deze aandoening zijn er verschillende namen; IBS (Irritable Bowel Syndrom), spastische darm, PDS (Prikkelbaardarm syndroom). Echter, ze betekenen allemaal hetzelfde. Je hebt vaak of snel last van je darmen. Dit kan komen door bepaalde voedingsmiddelen of door bijvoorbeeld stress. Het verschil tussen de ziekte van Crohn en Colitis ulcersa is dat bij PDS er vaak nog andere klachten spelen. Hierbij kan je denken aan een opgeblazen gevoel of winderigheid. Ook voelen veel mensen met PDS een bepaalde vorm van verlichting als ze naar de WC zijn geweest. Hetgeen dat voor de problemen zorgde, ligt in de WC en de klachten zijn sterk verminderd of helemaal weg. Een ander verschil zit in de ontlasting zelf. Bij PDS kan er soms slijm bij de ontlasting zitten. Bij de andere ziektebeelden zie je vaak geen slijm, eerder een beetje bloed.

Mee leren leven?

Echt niet! Tegenwoordig weten we steeds meer over PDS en wat er aan te doen is. Er is veel onderzoek naar gedaan om het leven met PDS te verbeteren. Inmiddels weten we dat het FODMaP dieet voor een grote verbetering kan zorgen. Hypotherapie kan ook voor vermindering van de klachten zorgen. Er is namelijk een duidelijke link tussen stress en darmklachten. In de media is hier ook over geschreven.

Diëtist Anita kan je helpen

Anita heeft zich gespecialiseerd in het prikkelbaardarm syndroom. Zij is op de hoogte van de nieuwste informatie en kan je helpen om te zoeken naar hetgeen waar jij last van hebt. Hoe het traject eruit ziet, is afhankelijk van jouw klachten en jouw inzet. Hoe meer informatie er beschikbaar is hoe gerichter we te werk kunnen gaan. Ervaring leert dat we starten met het bijhouden van je voeding en klachten. Op deze manier wordt inzichtelijk waar jij op reageert. Het kan zijn dat een vervolg stap het FODMaP dieet is of dat er gelet gaat worden op histaminerijke producten.

Als je niet in Leeuwarden woont, kan Anita je ook helpen bij de PDS klachten. Er is namelijk een online programma beschikbaar.