Maagverkleinde operaties – Gastric Bypass – Gastric Sleeve

De maagverkleiningen door een operatie vindt in Nederland vaak plaats. Na zo’n operatie moet je je leefstijl flink aanpassen en dat is niet altijd gemakkelijk. De begeleiding van een diëtist bij maagverkleinende operatie is dan ook belangrijk.

Bij de intake bespreek je welke stappen je moet ondernemen om de voorbereiding goed te doorlopen. Hierbij kan je denken aan het scheiden van eten en drinken of minimaal 15 keer kauwen voordat je het eten doorslikt. Samen met Anita bepaal je wanneer je welke verandering gaat toepassen. Sommige mensen vinden het fijn om te beginnen met het makkelijkste onderdeel en anderen zien dit weer anders. Niemand is immers hetzelfde.

De onderdelen die we samen gaan doorlopen:

  • Eten volgens Richtlijn Goede Voeding
  • om de 2 uur eten, zo’n 6-8 eetmomenten per dag
  • productkennis vergroten
  • Gezonde tussendoortjes als groente/fruit/zuivel/brood
  • Voldoende eiwitten
  • Beweging stimuleren
  • Geen koolzuurhoudende dranken
  • Geen zoet beleg
  • Eten en drinken scheiden (30 minuten voor en 30 minuten na maaltijd)
  • Minimaal 15 x kauwen
  • Kleine hapjes en kleine porties
  • Klein bord en klein bestek nemen
  • Aandacht bij eten: rechtop zitten aan tafel, geen tv/computer aan

Na een periode van 3 tot 4 maanden wordt de voorbereidingsfase bij Anita afgerond. De diëtist stuurt dan een rapportage naar het ziekenhuis. Anita schrijft hierin haar bevindingen en of zij jou geschikt vindt voor de maagverkleining.

Een hele leuke website met tips voor recepten  is de website van collega diëtist Anneloes

Zit jij in het voortraject en wil je begeleid worden door Anita? Dat kan! Laat het mij weten 🙂

Anita heeft een scholing van Centrum Obesitas Nederland gehad

In 2018 heeft Anita een scholing van het Centrum Obesitas Nederland (CON) gehad. Het CON is een onderdeel van het Medisch Centrum Leeuwarden. Doordat Anita deze scholing heeft gevolgd, staat zij nu op de lijst van diëtisten die mensen in het voortraject van het CON mag begeleiden.

 

Neem contact op

Veel mensen ervaren het scheiden van eten en drinken als lastigste onderdeel. Het gebruik maken van een wekker is hierbij een handige tip!

Laat cola voortaan staan en pak eens wat vaker een glas groene thee of water

Tip van Anita

Recepten

dinerrecept
11 oktober 2018

Koolhydraatarme pasta met courgetti

Koolhydraatarme pasta Wanneer je op de koolhydraten let, is het soms lastig om iets lekkers op tafel te zetten. Toch…
Read More