Obstipatie

Obstipatie, constipatie of verstopping, het betekent allemaal hetzelfde; Je kan niet naar de WC. Diarree is niet fijn maar obstipatie is ook bijzonder vervelend. Je lichaam is net een parkeergarage. Als deze vol is, is het vol en er moet eerst 1 auto uit voordat er weer 1 in kan. Het klinkt heel logisch maar kan zo lastig zijn!

Bristol Stool Chart

obstipatie verhelpen

Bron: https://www.grepmed.com/images/2145/constipation-diagnosis-severity-bristol-types-stool-chart

In de blog over diarree heb ik je de plaatjes van de ontlasting laten zien. Als je ontlasting eruit ziet als nummer 1 of nummer 2 heb je obstipatie.  Meer dan eens zegt een cliënt dat er sprake is van obstipatie omdat de stoelgang moeilijk gaat. Zorgprofessionals spreken ook van obstipatie als de frequentie van ontlasten laag is. We hebben het hier dan over 2 of minder ontlasten per week.

Overloop diarree

Laten we de auto weer als voorbeeld gebruiken. Als je met auto in de file staat, komt er vaak een motor tussendoor rijden. Dit zien we ook in de darm. Ontlasting in je buik zit vast en alleen dunne ontlasting kan er langs. Dit resulteert in diarree in de wc. Je denkt dan dat je diarree hebt, maar eigenlijk heb je last van obstipatie.

Stress

Er komt steeds meer bekent over de relatie tussen stress en je darmen. Je hersenen staant direct in verbinding met je darmen. Hierdoor weten we dat stress op je darmen kan slaan. 20% van de mensen die onder begeleiding van een psycholoog zijn, hebben last van obstipatie.

Obstipatie verhelpen

Vaak wordt gedacht dat je meer vezels moet eten en meer moet drinken. Opzich klopt dit helemaal maar als je in 1 keer veel meer vezels gaat eten, kan dit juist voor nog meer obstipatie zorgen. Om obstipatie te verhelpen moet je het dus langzaam opbouwen. Als je bijvoorbeeld van je huisarts zakjes krijgt voor je ontlasting (psylliumvezels of macrogrol bijvoorbeeld) kan je in eerste instantie iets meer last krijgen van winderigheid. Wees gerust, dit kan geen kwaad en gaat weg als je het langer gebruikt. Meer drinken heeft ook effect op je ontlasting. Het vocht dat je ontlasting soepeler is. Meer drinken heeft geen effect op de frequentie van je stoelgang. Als je vaker naar de wc wilt, is bewegen het toverwoord. Het advies is om dagelijks minimaal 10.000 stappen te zetten.

Heb je last van obstipatie, weet dan dat je hier niet alleen in staat. 16% van de volwassenen hebben hier last van. Trek aan de bel bij je huisarts of diëtist, want wij staan voor je klaar om je van dit lastige probleem af te helpen ?

Obstipatie problemen