Minder last van obstipatie

februari 3, 2021

Toilethouding

De diëtist houdt zich vooral bezig wat er voor eten binnen komt en in welke hoeveelheden. Vaak heeft een diëtist weinig adviezen over hetgeen dat op de wc zelf gebeurd. Toch is de manier waarop je op de de wc zit een heel belangrijk onderdeel als jij last hebt van obstipatie. Dus heb je last van obstipatie? Dan moet je de info hieronder echt lezen en eens geen proberen!

Wat is de bekkenbodem?

Je bekkenbodem betekent eigenlijk letterlijk de bodem van het bekken. De bekken zitten onderin de buik. De bekkenbodem heeft grofweg 4 functies:

  1. Het zorgt ervoor dat de organen uit het bovenste gedeelte van buik daar ook blijven zitten
  2. Je hebt geen incontinentie problemen
  3. Je kan zelf bepalen (tot op zekere hoogte) wanneer je gaat plassen of poepen
  4. Je kan sex hebben zonder pijn

Door de bekkenbodem lopen de blaas, plasbuis en de darmen. Bij worden loopt de vagina ook door de bekkenbodem. Het stuk over de darmen door je bekkenbodem is belangrijk voor de toiletenhouding.

Hoe zit jij op de wc?

Hier komt de moraal van mijn verhaal. In Nederland hebben wij wcpotten waar wij op zitten. Een beetje afhankelijk van je lengte, zitten je benen ten opzichte van je romp in een hoek van 90 graden. Als je klein van stuk bent of als je een hoge wc hebt, is deze hoek groter. Tegenover gesteld; wanneer je heel lang bent of als je een innimini wc hebt, dan is de hoek kleiner. Je hebt overigens ook een kleinere zithoud als je naar een hangwc gaat. Weet je wel (vaak) zo’n smerig ding langs de route de soleil.

Hoe kleiner de hoek hoe beter

Wanneer jij in een hoek van 90 graden op de wc zit, heeft jouw dikke darm een knik. Deze knik komt doordat er in

deze houding nog spanning op de bekkenbodemspier zit. Wanneer de hoek kleiner is, ontspant deze spier en loopt jouw dikke darm recht naar beneden naar de anus. Het is daardoor gemakkelijker om te poepen. Hoe pak je dit aan?

Squatten op de wc

Als je naar de sportschool gaat en heb je vast wel eens tijdens het squatten de opmerking gehoord: ‘Gooi die kont naar achteren, net alsof je moet poepen!’ En eigenlijk is het ook hetgeen wat je moet doen op de wc. Je moet gaan squatten op de wc. Ik zie je denken; ‘Ja hooii Anita, leuk bedacht maar hoe zie je dit voor je?’ Nou, eigenlijk is de oplossing best simpel: een keukenopstapje. Veel mensen hebben zo’n standaard in de keuken staan en anders kan je hem voor niet heel veel geld aanschaffen. Dit opstapje zet je onder je voeten als je naar de wc gaat; en voila, je squat op de wc. In deze houding kan je bekkenbodemspier ontspannen en kan jij gemakkelijker naar de wc.  Ga het maar eens proberen. Het werkt echt!

Let op! Het is heel belangrijk om je voeten zo breed mogelijk neer te zetten.

Gezond eten en afvallen

Gezond eten en afvallen

Wat is een goed dieet? ‘Als je honger krijgt, ben je te laat’ Mensen die bij Foodcare binnenkomen, struggelen het meest met balans. Het is alles of niets. Ze...

De diepte in met FODMaP

De diepte in met FODMaP

FODMaP; voor velen hét gevreesde dieet. Bij FODMaP, zo hoor je in de wandelgangen, mag je namelijk he-le-maal niks meer. En nodig is het wel, want wie begint...