5 tips om diarree te stoppen

november 25, 2020

5 tips om diarree te stoppen

In een eerdere blog heb ik verteld over de verschillende soorten diarree en wanneer je bij je huisarts aan de bel moet trekken. Wil je zelf graag een oplossing voor je diarree vinden, lees dan vooral verder. Deze keer geef ik je 5 tips om de diarree te stoppen.

De peristaltiek

Je darmen zijn continue in beweging. De voortduwende beweging van je dikke darm brengt de massa richting je rectum. Wanneer je diarree hebt, maakt je darm te veel voortduwende bewegingen en hierdoor is er te weinig tijd geweest om vocht uit je ontlasting te halen. Je ontlasting is dat bij de uitgang maar het is nog veel te vochtig. Als je wilt dat je diarree stopt, dan moet je dus de peristaltiek van darmen beinvloeden. Dit kan je op verschillende manieren doen en dat heb ik voor je opgedeeld in 5 tips.

5 tips

  1. Minder je caffeïne producten. De meeste bekende van caffeïne rijke producten is koffie. Koffie beinvloedt de voortduwende beweging van de dikke darm. Dit wil je juist niet, dus probeer in eerste instantie je koffie gebruikt te halveren. Naast koffie bevatten cola en energiedranken ook caffeïne dus probeer hier ook mee te minderen. Caffeïnevrije varianten kan je wel nemen.
  2. Eet vochtbinders. Met vochtbinders wordt er meer vocht uit je ontlasting opgenomen en hierdoor dikt je ontlasting in. Op deze manier wordt het dus vaster. Een vochtbinder kan bijvoorbeeld psylliumvezels zijn.
  3. Neem een klein ontbijt. De voortduwende bewegingen van je dikke darm reageren op je ontbijt. Dit is een soort reflect. Bij diarree wil je niet dat deze reflect wordt doorgegeven aan je dikke darm. Door je ontbijt kleiner te maken voorkom je dit. Een klein ontbijt kan bijvoorbeeld 1 boterham met beleg en een kop melk zijn.
  4. Eet om de 1,5 tot 2 uur. Op deze manier maak je optimaal gebruik van de samenknedende functie van je dikke darm en wordt er meer vocht uit ontlasting gehaald.
  5. Vezels, vezels en vezels. Soms wordt het een beetje eentonig maar vezels zijn zo ontzettend belangrijk en kunnen hierbij dus ook helpen.

Probiotica

Naast de 5 tips kan het soms ook belangrijk zijn om gebruik te maken van een probioticum. Zeker wanneer je weet waardoor je diarree is begonnen. Als je dit wilt doen, koop niet lukraak probiotica of van die kleine flesjes van een zekere Japanse meneer. Er zijn super veel verschillende probiotica en iedere soort is speciafiek voor een bepaalde klacht. Als je last hebt van diarree heb je andere bactierien in probiotica nodig dan wanneer je obstipatie hebt. Wil je weten welke probiotica je nodig hebt? Ik kijk het graag van je na!

Gezond eten en afvallen

Gezond eten en afvallen

Wat is een goed dieet? ‘Als je honger krijgt, ben je te laat’ Mensen die bij Foodcare binnenkomen, struggelen het meest met balans. Het is alles of niets. Ze...

De diepte in met FODMaP

De diepte in met FODMaP

FODMaP; voor velen hét gevreesde dieet. Bij FODMaP, zo hoor je in de wandelgangen, mag je namelijk he-le-maal niks meer. En nodig is het wel, want wie begint...