Goed ontbijt kan helpen bij obstipatie

Velen van ons zijn opgevoed met het feit dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Dit helpt je lichaam ’s ochtends namelijk een beetje ‘wakker’ worden. Je motortje in het lijf wordt weer aangezwengeld. Dit klinkt waarschijnlijk heel logisch, maar wist je ook het ontbijt een bijdrage kan leveren aan je stoelgang?

Darmbewegingen

In de blog over het laxerende effect van koffie heb ik al een kleine toelichting over deze bewegingen verteld. Onze darmen kennen dus twee bewegingen:

  • Segmenterende contracties: deze bewegingen kneden de voedselbrij. De segmenterende contracties gaan de hele dag door.
  • Massa contracties: deze beweging is verantwoordelijk voor het voortduwen van de ontlasting naar de anus. De dikke darm geeft deze beweging naar aanleiding van een soort reflex. Deze reflex ontstaat na het nuttigen van grote maaltijden en bij het ontwaken.

Wanneer je last hebt van obstipatie, wil je de massa contracties dus beïnvloeden. De eerdere tips die ik je heb gegeven, kun je uiteraard ook toepassen 🙂

Natuurlijk laxeermiddel

Door deze blog weet je wat gal is en wat de functie van gal in ons lichaam is. Wanneer er niets gegeten wordt, wordt het gal opgeslagen in de galblaas. Hoe langer de gal in de galblaas zit, hoe meer het gal indikt. Na een nacht dat je heerlijk hebt geslapen, is je galblaas dus goed gevuld.

Als je in je ontbijt vetten hebt, wordt de galblaas geleegd en zit er behoorlijk wat gal in je dunne darm. Het gal gaat mee naar je dikke darm. Het gal kan samen met bepaalde vetzuren worden vrijgemaakt uit de vezels en voor een laxerend effect zorgen,

Naast het laxerende effect van gal, kan een glas water op de nuchtere maag hetzelfde effect geven.

Hoe ziet een goed ontbijt eruit

De belangrijkste onderdelen zijn:

  • groot volume
  • vezels
  • vet

Een uitgebreid ontbijt kan bijvoorbeeld bestaan uit een pannenkoek van havermout met noten, yoghurt, fruit en kokos. Een kom yoghurt met volle yoghurt met lijnzaad en noten, maar twee vezelrijke knäckebröd met beleg kan ook volstaan hoor 😉

Het allerbelangrijkste is om het ontbijt niet over te slaan!

Good luck