Alles wat je moet weten over onze slaap

Eerder heb ik je verteld dat ik in november 2018 mijn training tot ‘Slaapcoach’ succesvol heb afgerond. Uiteraard wil ik deze kennis met jullie delen, het is namelijk mega interessant. Zelfs zo interessant dat ik er zelf niet van kon slapen. Ik lag maar te luisteren naar de ademhaling van mijn vriend om te horen of ik kon uitvogelen in welke fase van slaap hij zat. Niet heel erg bevorderlijk voor mijn eigen rust, maar gelukkig is het bij 1 nachtje gebleven πŸ˜‰

Slapen in fases

Als jij je ogen dicht doet om te gaan slapen, doorloop je verschillende fases. Deze fases bestaan uit 5 onderdelen en dat is 1 cyclus. 1 cyclus duurt ongeveer 1,5 uur. De verschillende fases:

Duur Waarvoor nodig
Fase 1 Overgang van waken naar slapen 1 -3 minuten
Fase 2 Begin echte slaap 40 – 55 minuten
Fase 3 Overgang naar diepe slaap 3 – 8 minuten
Fase 4 Diepe slaap 15 – 20 minuten Lichamelijk herstel
Fase 5 REM slaap Geestelijk herstel

Per nacht heb je ongeveer 5 keer 1 cyclus. Dit betekent dus dat je per nacht 5 x 1,5 uur slaap nodig hebt en dat is ongeveer 7,5 tot 8 uur. Je begrijpt dus nu ook waarom er altijd gesproken wordt over 8 uur slaap

REM staat voor: Rapid Eye Movement. Tijdens fase 5 beweeg je dus met je ogen.

 

Slaapcyclus

Vanaf nu begint het echt interessant te worden! Aan de linkerkant zie je de verschillende fases staan. Er zijn een aantal dingen die opvallen bij deze grafiek:

Bron: http://liefsamanda.nl/tag/slaapcyclus/

  • Hoe verder de nacht vordert, hoe langer je REM slaap (fase 5) duurt.
  • In de eerste 2 cycli kom je in fase 4
  • Na iedere cyclus ben je even wakker

Uit dit plaatje kan je dus opmaken dat de eerste 2 cycli belangrijk zijn voor ons lichamelijk herstel. We noemen deze 3 uren ook welΒ de kernslaap.

Tijdens de REM slaap worden de afvalstoffen uit je hersenen verwijderd. Na het slapen zijn je hersenen letterlijk opgefrist. Wanneer je een te korte REM slaap hebt gehad, kan je ’s ochtends wakker worden met het gevoel alsof je hoofd vol zit met watten.

Heeft iedereen 8 uren slaap nodig?

Dit is een vraag die ik heel vaak krijg en daarom ook meteen wil ontkrachten. Nee, niet iedereen heeft 8 uren slaap nodig. Door bovenstaande uitleg zie je dat er verschillende fases zijn. Zo’n slaapcyclus is een gemiddelde nacht, maar hoe vaak heb jij een gemiddelde nacht? Dit verschilt dus per persoon. Daarnaast is het goed om te weten dat bijvoorbeeld kinderen alleen een diepe slaap hebben en ouderen steeds minder diepe slaap.

Het belangrijkste is dat je de kernslaap krijgt en de REM slaap is mooi mee genomen. Je voelt aan je lijf wel of je voldoende geestelijke rust hebt gehad of niet. Bij de een zal dit na 6 uren zijn en bij de ander na 8 uren. Probeer dus goed te luisteren naar de signalen van je lichaam!

 

Dit is een mooie start van het onderwerp ‘Slapen’. Volgende week gaan we weer verder en laat de stof je niet uit je slaap houden πŸ˜‰