Hulpmiddelen om van je obstipatie af te komen

Heb jij hulpmiddelen zoals poedertjes of pillen nodig om je stoelgang te verbeteren? Dan moet je écht deze blog lezen! In d

eze blog leg uit welke medicamenten je kan gebruiken, maar zeker ook andere tips& tricks zodat je minder last hebt van verstopping!

Obstipatie

Verstopping wordt vaak gebruikt in de volksmond. Het klinkt ook wat vriendelijker, vind je niet?

In de wetenschap wordt gesproken over obstipatie als je ontlasting langer dan 3 dagen uit blijft of wanneer het toiletbezoek gepaard gaat met harde en pijnlijke ontlasting. Als dit langer dan 6 maanden aanhouden, wordt er gesproken over ‘chronische obstipatie’ of ‘constipatie’.  Hoe obstipatie eruit ziet? Als je het plaatje hiernaast bekijkt, dan is nummer 1 en 2 een geobstipeerde drol.

Medicamenten

Bij obstipatie kunnen drie verschillende medicamenten worden voorgeschreven:

  • Bulkvormers. Dit zijn niet oplosbare vezels. Dit zijn bijvoorbeeld psylliumvezels. Je lost deze vezels op in water en drinkt het op. Deze vezels worden niet afgebroken door de bacteriën in de dikke darm waardoor het volume van de ontlasting wordt vergroot. Hierdoor gaat de ontlasting sneller door de dikke darm.
  • Vochtbinders. Voorbeelden van vochtbinders zijn Macrogol of Movicolon. Het woord zegt de functie eigenlijk al. Deze preparaten zorgen ervoor dat vocht wordt vastgehouden door de ontlasting in de dikke darm. Hierdoor wordt de ontlasting dus minder droog en minder pijnlijk om te lozen in de wc.
  • Contactlaxantia. Laxeermiddelen zijn vaak wel bekend bij mensen. Deze middelen zorgen voor een prikkeling van de beweging in de dikke darm. Als er meer bewegingen in de dikke darm zijn, passeert de voedselbrij de dikke darm sneller. Een voorbeeld hiervan is magnesiumoxide.

Tips & Tricks

In de blog over obstipatie bij de zwangerschap heb ik je al 6 tips gegevens om minder last te hebben van obstipatie. Voor het verminderen van je obstipatie maakt het niet uit of je nu zwanger bent of niet. De adviezen blijven hetzelfde?

Tip 1: Drinken van vocht is ook heel erg belangrijk! Denk hierbij aan 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Hoe? Nou, je kan bij ieder kopje thee of koffie een klein kopje water drinken. Je staat immers toch te wachten totdat je warme drankje klaar is. Je kan er ook voor kiezen om streepjes op je flesje water te zetten. Ieder uur probeer je dan een streepje lager te komen. Op deze manier drink je op een werkdag met gemak 2 flesjes leeg!

Tip 2: De bulkvormers zijn niet oplosbare vezels. Dit kan je ook uit ‘gewone’ voedingsmiddelen halen. De niet oplosbare vezels zitten veel in, kool, wortel, appel met schil (!), roggebrood, kiwi, havermout, zemelen en noten.  Je doet er dus goed aan om deze voedingsmiddelen regelmatig te eten. Neem eens een roggebroodje als tussendoortjes, doe een eetlepel havermout door je yoghurt en eet dagelijks noten. Op die manier ben je al een heel eind!

 

Tip 3: De toilethouding is belangrijk om de bekkenbodem te laten ontspannen. Als de bekkenbodem niet ontspannen is, is er een extra obstakel voor de ontlasting om naar buiten te gaan. In Nederland zitten we in een hoek van 90 graden op de wc. In deze houding is de bekkenbodem nog aan te passen. Als je deze hoek verkleind naar 35 graden ontspant de bekkenbodem veel gemakkelijker en is het obstakel verdwenen. De hoek waarin je zit, kan je verkleinen door een keukenopstapje onder je voeten te plaatsen.

 

Goodluck met je toiletbezoek. Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Laat het mij weten!