Hebben bananen een stoppend effect?

 De banaan; het stuk fruit waar de gemiddelde Nedelanders gek op is. Er zijn zelfs bakjes in de vorm van een banaan zodat je de banaan overal mee naar toe kan nemen. Toch heeft de banaan een moeilijk bestaan in Nederland. Er is een tijd geweest dat de banaan slecht in het nieuws kwam omdat het zoveel koolhydraten bevat maar de banaan het ook te maken met een ander verhaal. Er gaan namelijk verhalen rond dat onze gele vriend voor verstopping in de darmen kan zorgen. Is dit waar?

Back to basic

Als we het over bananen hebben, moeten we inzoomen op de koolhydraten. Dit zou volgens het verhaal te boosdoener zijn. Koolhydraten kunnen we onderverdelen in vier groepen:

  • Monosachariden:          1 monosacharide                           glucose
  • Disachariden:                2 monosacharides                          glucose+ fructose
  • Oligosachariden:          3 tot 9 monosachrides                  galactose+glucose+fructose
  • Polysachariden:             > 10 monosachrides

De monosacharide glucose zit in suiker, maisstroop is een disacharide. Deze twee groepen vormen de ‘snelle suikers’.  De vezels vindt je voornamelijk in de groep oligo- en polysachariden. Je wilt dus veel koolhydraten binnen krijgen uit de oligo- en polysachariden en weinig uit de mono- en disachariden groep.

Obstipatie en diarree

Vroeger werd vaak gezegd dat je weinig vezels moest eten bij diarree en veel vezels bij obstipatie. Inmiddels weten we dat je net zoveel vezels moet eten bij obstipatie als bij diarree. Het is belangrijk dat je naast voldoende vezels ook let op voldoende vocht, vet, cafeïne,  alcohol,  frisdranken en gasvormers. Dit zijn namelijk allerlei triggers voor obstipatie en diarree.

Bananen; de gele prebiotica

Onze Nederlandse banaan bevat veel oligosachariden en dus veel vezels. Deze groep wordt ook wel de prebiotica genoemd. Prebiotica zijn onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels en zijn naar alle waarschijnlijkheid goed voor de darmen.

 Feit of fabel?

We kunnen met enige zekerheid zeggen dat de ‘Nederlandse banaan’ niet stoppend werkt maar juist gezond is voor onze darmen.

 

Deze blog heb ik geschreven in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten