Darmen als graadmeter

Het klinkt gek hé, je darmen als graadmeter maar je darmen en je ontlasting vertellen heel veel. Wanneer je bijvoorbeeld te vet hebt gegeten, kan je krampen krijgen. Als je te weinig vezels eet, werken je darmen niet optimaal. Ook in de wc kan je het antwoord van je darmen terug zien. Nee, het wordt geen poepverhaal vandaag. Wat trouwens wel een leuk weetje is: Als je naar de wc gaat en er niet bij na denkt, kijk je altijd in de wc pot als je klaar bent. Dit doe je onbewust. En kijk nu maar eens om je heen….Ja, je vriend, je collega, je moeder en zelfs je stomme manager doen dat ook. Die gedachte bezorgt mij een stiekem glimlachje op mijn gezicht 🙂

Gezonde darmen

Een uitgebalanceerde voeding heeft effect op je darmen. Voldoende vezels en voldoende vocht zijn de meeste bekenden maar er is veel meer. Beweging is namelijk ook erg belangrijk voor je darmen. Ook je geestelijke gesteldheid heeft invloed. Als je bijvoorbeeld heel veel stress ervaart, kunnen je darmen van slag raken doordat je verstopt of juist diarree krijgt. Voor ons als vrouwen kan ongesteldheid ook nog invloed hebben op je darmen. Vrouwen hebben overigens significant meer darmproblemen dan mannen.

Type ontlasting

Met dit plaatje kan je zien wat voor poepert jij bent. Welk type moet het zijn? Het beste is tussen type 3 en 4. Oké, misschien toch wel een beetje poeppraat 😉

Vertering in de darmen

In het plaatje zie je dat je de dunne darm kan opdelen in drie gedeeltes:

  1. Duodenum Twaalfvingerige darm
  2. Jejunum Nuchtere darm
  3. Ileum Kronkeldarm

Bij de vertering komt de dunne darm als eerste aan bod. De koolhydraten, vetten en eiwitten worden opgenomen in de dunne darm. Bij de vertering van de koolhydraten, vetten en eiwitten komen ook andere stoffen vrij zoals water en zouten. Deze stoffen worden ook weer opgenomen in de darmen. In de darmen wordt 7 liter vocht uitgescheiden via verteringssappen. Terwijl in je ontlasting maar 50 tot 100 ml vocht zit. De darmen zijn dus harde werkers. Je zou misschien denken dat het grootste gedeelte van het vocht wordt opgenomen in de dikke darm, maar dat is niet het geval. Het vocht meeste wordt opgenomen in het jejunum.

 

Darmproblemen

Iedereen heeft wel eens last van zijn darmen maar de één heeft hier frequenter last van dan de ander. Volgens de Ayurveda heeft dit te maken met het feit dat er drie verschillende type darmen zijn:

  1. langzame vertering
  2. vertering die snel van de leg is
  3. stabiele vertering

Naast het feit dat de darmen per persoon verschillen, kan er ook nog een ziekte aan ten grondslag liggen. Bij een aantal ziektes waar ‘intolerantie’ achter staat, kan een bepaalde stof niet verwerkt worden in de darmen. Hierbij kan je denken aan gluten intolerantie (Coeliakie), lactose intolerantie of fructose intolerantie. Wanneer je voor een darmonderzoek naar het ziekenhuis moet, wordt er vaak gekeken naar afwijkingen in de darmwand. Bij gluten intolerantie is namelijk duidelijk te zien dat de darmwand is afgestomd. Wanneer er geen afwijkingen worden gevonden, krijgen sommige mensen te horen dat ze last hebben van het  prikkelbaardarmsyndroom (PDS). Met PDS is te leven, maar is wel heel erg vervelend en kan echt pijnlijk zijn. Vroeger kreeg je dan de mededeling dat er niets te doen was aan PDS en dat je ermee moest leren leven. Inmiddels is dat niet meer zo, want het Fodmap dieet is ontwikkeld. Dit is speciaal voor mensen met PDS en ook alleen voor mensen met PDS. Dit kan je dus niet op je eigen houtje gaan doen.

Samengevat

Let goed op wat je darmen en je ontlasting je vertellen. Zorg voor de juiste balans van 2 liter vocht per dag, voldoende vezels en voldoende beweging. Kijk naar de afbeelding om te zien watvoor ontlasting jij hebt. Wijkt deze altijd af van nummer 3 of 4 of heb je veel darmkrampen, trek dan aan de bel bij een diëtist of huisarts.

Genoeg poeppraat voor nu! Tot snel

Liefs Anita